Never a dull moment! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Daniëlle Bax - WaarBenJij.nu Never a dull moment! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Daniëlle Bax - WaarBenJij.nu

Never a dull moment!

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

21 Oktober 2017 | Ghana, Accra

De titel heb ik gekozen op aanraden van een goede bron ;)
(Bedankt daarvoor, hihi)
En ja, het klopt ook nog inderdaad!

Zaterdag 14 oktober 2017
We zijn vandaag naar Legon Botanical Gardens geweest, dit was blijkbaar vlakbij WAAF. We rijden hier altijd langs als we naar stage gaan, maar het is ons nog nooit opgevallen.
Eerst hebben we een klimparcours op hoogte gedaan, wat nog best lastig was met mijn kleine beentjes ^^
Ik zat vast met een safety cord, maar ik ben niet één keer gevallen...
Dit kwam later, toen ik over een steen struikelde, heu.
Mijn hele linkerarm en schouder geschaafd, dat wordt lekker blauw!
Daarna hebben we de Canopy Walk gedaan, een tocht over touwbruggen, met een mooi uitzicht.
Ook hebben we een stuk door het bos gelopen, waar we aan het einde een jongen tegenkwamen die een heel gesprek met ons ging houden.
Het was wel een leuk gesprek hoor, alleen jammer dat hij zo stoned als een garnaal was. Hij vond alles cool wat wij vertelden, overal zei hij 'wauuuw' op.
Toen we zeiden dat we uit Nederland kwamen, was het natuurlijk helemaal feest voor deze jongen, 'oohwaa --> weed!'
Ondertussen was er een verjaardag aan de gang en deze jongen nam gewoon loempia's van het feestje.
Hij vroeg of wij ook wilden, maar wij vonden dit een beetje gek.
Blijkbaar is het hier in Ghana wel normaal, hoorden we later.

Zondag 15 oktober 2017
Ik werd wakker met spierpijn, van gisteren natuurlijk..
Vandaag maar lekker rustig aan doen dus.
Steven is jarig, dus heb ik die even gebeld om te feliciteren.
De familie was er, daar heb ik ook maar even naar gezwaaid.
's Avonds zouden we even een keer bij een ander tentje eten halen, maarja, het was zondag, dus het meeste was dicht.
Na een heel stuk gelopen te hebben, kwamen we bij 'Mr. Ad Special'.
Hij had alleen maar hetzelfde eten, maar er zat rijst bij en hij verzekerde ons dat het niet zo scherp zou zijn, dus namen we dit maar.
Thuis aangekomen bleek het rijst met kip, koe, ei en groenten te zijn.
Lekker dat het was! En inderdaad, niet scherp!
Het was alleen een hele bak vol, dus kregen we beide niet meer dan de helft op..

Maandag 16 oktober 2017
Vanochtend zijn we weer vroeg naar Tema gereisd.
Dit keer zijn we meteen naar het KMC gegaan, waar me met de moeders gingen praten.
We deden de controles bij de baby's en keken mee met de artsenronde.
's ochtends moesten we de controlelijst van de dag invullen.
Ze gebruiken voor elke dag een nieuwe lijst per moeder, maar wij konden die van gisteren nergens vinden.
Dit hebben we nagevraagd, maar ze zeiden dat het klopte.
Op zondag is er niemand in het KMC aan het werk, dus worden de controles ook niet gedaan.
Als er wat met een baby is, kan de moeder die dag naar de NICU lopen..
We hebben ook even gepraat met een dokter, hij wilde zelfs wel met ons uit! Wauw ;)
's Avonds werden we nog gebeld dat de outreach van morgen werd verplaatst naar donderdag.

Dinsdag 17 oktober 2017
Geen outreach vandaag dus, maar wel een 'meeting' in Mamobi General Hospital.
Alle mensen die bij patiënten met tuberculose thuis langsgaan, kwamen bijeen.
De vergadering zou om 08:30 uur beginnen en wij waren natuurlijk de eersten ^^
Uiteindelijk begon de vergadering om 10:45 en duurde tot 11:45.
Ik vond het echt supersaai, want ik verstond de helft niet door al het lawaai van buiten en van de ventilatoren.
Maar goed, wel eens interessant om zoiets bij te wonen.
Toen we weg zouden, kregen we ook nog een bak met eten mee.
Ik deed de bak open en er zat bijna een halve kip in, met rijst natuurlijk ;)

Woensdag 18 oktober 2017
Vandaag mochten we thuis werken, omdat we morgen een lange dag voor de boeg hebben.
Ik heb eerst al mijn was maar weer gedaan en daarna met school bezig geweest.
's Avonds gingen we naar Duplex Club, maar eenmaal aangekomen konden we er niet in.
We belden de eigenaar op en vroegen of hij wel open was.
Dit bleek dus niet het geval, want ze waren daar bezig met een renovatie.
Jaahoor.. hebben wij weer!
Volgende keer eerst maar bellen of ze wel open zijn.
Als troost hebben we onszelf in het naastgelegen Mexicaanse restaurant maar op een cocktail getrakteerd.

Donderdag 19 oktober 2017
04:45 --> de wekker ging, veel te vroeg..
Vandaag reizen we naar Volta Region, voor een outreach.
We hadden om 06:00 uur afgesproken op een half uurtje reizen van ons huis.
Mooi op tijd een Uber taxi geregeld, maar de beste man is nooit op komen dagen, wat resulteerde in een half uur vertraging.
We waren pas 06:30 bij het afgesproken punt en zelfs onze supervisor was er al!
Onderweg was het echt een prachtige natuur (al heb ik meer dan de helft van de reis geslapen..)
We kwamen zelfs bavianen tegen, die zaten langs de weg.
Na 4 uren te hebben gereisd, zaten we midden in de bergen en moesten we beide best wel erg nodig naar de wc.
Dit was ook weer een mooi avontuur, want die waren hier natuurlijk niet.
Uiteindelijk konden we gebruik maken van de wc van de community, een gat in de grond :)
Hierna gingen we naar de plek waar we de Hiv-screening gingen doen.
Aangekomen zagen we wel 50-60 mensen zitten.
Na de Hiv-screening gingen we de presentatie over Safe Motherhood geven, hier waren ongeveer 30-40 mensen, iehks.
Achteraf ging het wel goed, best trots :)
Om 12:30 uur waren we alweer klaar, maar uiteindelijk waren we pas 18:00 uur thuis (door het drukke verkeer).
Gelukkig liepen we langs een eettentje, zodat we thuis zelf niks meer hoefden te koken.

Vrijdag 20 oktober 2017
De huiswerkdag, dus eerst veel met school bezig geweest.
's Middags hebben we even een stuk door de straat gelopen en hebben we een shirtje laten aanmeten bij een naaiatelier.
Eerst hebben we voorbeelden bekeken en daarna werden al onze maten opgemeten.
Ik heb een mooi stofje uitgekozen en binnen 2 weken is het shirtje klaar.
's Avonds zijn we weer naar X bar geweest en dit keer kregen we ook les.
Ook kregen we een linedance les, wel één van de makkelijksten, want het was steeds hetzelfde. Wel erg leuk om te doen!

• 22 Oktober 2017 - 08:48

Theo En Riejanne:

Hé Daan! We vinden je verslagen erg leuk! Top dat je dit zo consequent doet! We lezen het dan ook trouw hoor! Ga zo door!
    Heel veel succes verder met je stage en veel plezier met je verblijf daar!

Groetjes van Theo en Riejanne en Jelte en Meike.