Een rustig weekje - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Daniëlle Bax - WaarBenJij.nu Een rustig weekje - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Daniëlle Bax - WaarBenJij.nu

Een rustig weekje

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

17 November 2017 | Ghana, Sunyani

Deze week was een week van rustig aan doen, een beetje vakantie vieren.
Janet is deze week samen met haar vriend op rondreis en ik ben alvast in mijn eentje naar Sunyani gereisd.

Zaterdag 4 november 2017
De kinderen zijn al erg vroeg wakker.
Eerst moeten ze zich wassen en daarna is het ontbijt.
We krijgen elke ochtend maïspap met een stukje brood met boter.
Na het ontbijt moeten er klusjes gedaan worden en dan is er tijd om te spelen.
12:00 uur is de lunch, vandaag bonen met vissaus…
Ik heb gehoord dat we bijna elke dag vis eten, dus ik denk dat ik nu maar moet beginnen met het wennen aan vis :).
’s Avonds kregen we lightsoup met een rijstbal en vlees.
Dit zal het vlees van de geit die vanochtend werd geslacht kunnen zijn.
De ingewanden heb ik nog samen met één van de kinderen weggebracht…

Zondag 5 november 2017
Vanochtend ging ik met de kinderen mee naar de kerk.
Deze kerk was weer heel anders dan de kerk in Accra, maar leek wel meer op mijn eigen kerk, het duurt alleen wat langer (van 7-10 ongeveer).
Eerst is er Bijbelstudie en daarna wordt er gebeden en worden er psalmen gezongen. Ook wordt er veel verteld over je gezondheid, hoeveel uur slaap een mens bijvoorbeeld nodig heeft en over de AOW…
’s Middags aten we spaghetti, ’s avonds Jollof rice met vis.
Ik heb zelf geholpen om het klaar te maken, dus ik weet hoe de vis wordt klaargemaakt. Het is altijd zalm wat we eten, met de graatjes, vinnen en de huid er nog aan/in.
Met de kinderen is het heel gezellig, erg leuk om mee te spelen, maar aan het eind van de dag ben ik redelijk gesloopt.
De kinderen gaan 07:00 uur op bed en dan heb ik gelukkig nog even tijd voor mezelf.

Maandag 6 november 2017
Mijn visum moest worden verlengd.
Samen met Gerdy (van het kindertehuis) ging ik naar de immigratiedienst.
Gewoon heel vriendelijk doen, altijd blijven lachten, dan krijg je het meeste voor elkaar. Dus dat deden we.
Ik had alles in zwart-wit uitgeprint, bij Janet werd dit niet goedgekeurd in Accra, want de handtekening moest blauw zijn. Toch maar geprobeerd en er werd geen probleem van gemaakt. Binnen een kwartier was ik al klaar en woensdag kan ik mijn paspoort weer ophalen.
’s Middags en ’s avonds alweer gerechten met vis gegeten, ik begin het al lekkerder te vinden. ^^

Dinsdag 7 november 2017
De kinderen moesten na hun vakantie (van donderdag tot en met maandag) weer naar school.
Dat betekende om 06:30 uur ontbijt, zelf zijn de kinderen rond 05:00 uur al wakker en dan word ik meestal ook wakker.
Na het ontbijt trekken de kinderen hun schooluniform aan en rond 07:30 uur worden ze opgehaald met de taxi om naar school te gaan.
Zelf heb ik niet zoveel gedaan, alleen wat dingen voor school.
Ik heb alleen nog geen internet, dus zoveel kon ik nou ook weer niet doen.
Oja, ’s middags heb ik wel even bijgeslapen!

Woensdag 8 november 2017
Nadat de kinderen naar school zijn vertrokken, heb ik eerst wat geholpen met het schoonmaken in huis.
Daarna ben ik samen met Gerdy naar de immigratiedienst gegaan om mijn paspoort op te halen. Na 5 minuten stond ik buiten, met paspoort. Dat ging makkelijk!
Als ik dan de verhalen van oom Geert en tante Annet heb gehoord, pfoe, dan heb ik echt mazzel gehad.
Daarna heb ik bij Vodafone eindelijk internet kunnen kopen.
Hierna zijn we nog naar Melcom gegaan, een grote supermarkt, waar je ook allerlei elektronica kunt kopen.
Toen ik thuis kwam, hadden ze nog wat eten voor mij bewaard: Fried yam met vis, heu!

Donderdag 9 november 2017
Na 07:30 uur heb ik eerst maar weer wat schoonmaakdingen gedaan en de was.
Er is hier wel een wasmachine, maar ik heb zo weinig spul, dat ik het wat zonde vond om de wasmachine te gebruiken. Vandaag had ik toch wel tijd om het met de hand te wassen.
’s Avonds schrok ik toen één van de kinderen een vissenkop met ogen en tanden op het bord had liggen. Ughl, ik had me al voorgenomen om het maar gewoon te eten, maar gelukkig kreeg ik rijst en spaghetti.
Die vissenkop met ogen en tanden heeft mij tijdens het eten nog lang aangekeken…

Vrijdag 10 november 2017
Ja, wat heb ik vandaag eigenlijk gedaan.. niet zoveel eigenlijk, gewoon een relax dagje (en de laatste voorlopig denk ik).
De kinderen waren laat thuis (de chauffeur was vergeten om ze op te halen) en daarna heb ik nog even geholpen met het huiswerk.
We moesten al snel eten (om 17:00 uur eten we hier altijd) en na het wassen en een verhaaltje had ik vanaf 18:45 tijd voor mezelf. Ik was alleen zo moe, dat ik maar vroeg op bed ben gegaan. De kinderen zullen morgen om 05:00 uur al wel weer wakker zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Actief sinds 27 Mei 2017
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 13936

Voorgaande reizen:

09 September 2017 - 29 December 2017

Stage in Ghana

Landen bezocht: