De laatste 2 weken --> Paediatrics - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Daniëlle Bax - WaarBenJij.nu De laatste 2 weken --> Paediatrics - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Daniëlle Bax - WaarBenJij.nu

De laatste 2 weken --> Paediatrics

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

17 December 2017 | Ghana, Sunyani

Zaterdag 9 december 2017
's Ochtends konden we eindelijk eens wat langer uitslapen.
's Middags vierden we Sinterklaas.
Het bleek dat Janet mij had, dus ik had gewoon sommige cadeautjes zelf uitgezocht.
's Avonds gingen we naar een restaurant, een soort luxe Mc Donalds.
De avond maakten we niet zo lang, want morgen moeten we weer terug richting Sunyani.

Zondag 10 december 2017
We namen een bus iets later op de ochtend, Janet, Albertine en ik vertrokken ongeveer rond 09:30 uur richting Sunyani.
Weer zo'n lange reis, waarbij we dit keer door dorpjes gingen.
Dit waren niet hele goede wegen, dus zaten we lekker hobbelend in de bus (en de reis duurde daardoor ook langer..).
Terug in Sunyani, inmiddels al avond, waren we uitgenodigd om jollof rice te eten bij Gerdy.
We waren wel moe van de lange reis (en de korte nachtjes hehe), dus gingen we maar niet al te laat slapen.

Maandag 11 december 2017
Vandaag begin ik op de kinderafdeling, mijn laatste 2 weken stage in Ghana.
De meeste kinderen die worden opgenomen zijn jonger dan 5 jaar en het merendeel heeft malaria.
Andere aandoeningen die voorkomen zijn: sikkelcel ziekte, anemie en uitdroging.

Dinsdag 12 december 2017
Vandaag was het een rustig dagje op de kinderafdeling.
Regelmatig kijken kinderen naar mij en proberen mijn aandacht te trekken, maar andere kinderen zijn juist bang voor mij (omdat ze nog nooit een blank persoon hebben gezien).

Woensdag 13 december 2017
In het begin was het redelijk druk op de afdeling, maar van de 8 kinderen werden er 6 ontslagen.
Toen was het opeens wel heel rustig.
Gelukkig kwamen er 's middags weer wat opnames, zodat ik meer te doen had.
Wanneer er een opname is, wordt er een infuus geprikt.
Hier in Ghana gaat dat iets anders dan in Nederland.. ze prikken net zolang totdat het lukt (soms wel 5 keer achter elkaar).

Donderdag 14 december 2017
Afgelopen avond/nacht waren er veel opnames geweest, want de hele afdeling lag vol, in totaal 13 kinderen.
Op 1 bed lagen 2 kinderen, een tweeling. Zij hadden beide malaria, dit zie je hier wel vaker bij broertjes en zusjes.
Terugreis werden we wat eerder afgezet, omdat we nog iets moesten kopen.
We kwamen bij een café/winkel en daar werd net een varken geslacht.
Er lag een plas bloed op de grond en de man was net bezig om de ingewanden uit het varken te hakken.. wat een stank!
Toch wel even interessant om te kijken, dus ben ik even gebleven. ;)
3 oudere kinderen zijn vandaag ook thuisgekomen, zij zitten op een school waar ze ook wonen. Ze komen in de vakanties thuis.

Vrijdag 15 december 2017
Om 10:00 uur hadden we eerst een afspraak met de matron van het ziekenhuis.
Het was een evaluatiegesprek en het ging goed, beide partijen waren tevreden. :)
Hierna zijn we het centrum ingegaan, even over de markt.
We kwamen in allemaal kleine steegjes waar we nog nooit waren geweest.
Het was hier trouwens wel echt superwarm..
Terugreis kochten we fried rice en we aten het bij het kraampje op.
Toen we bijna klaar waren, kwam er een man met een vuilnisbakje.
Hij zei: 'gooi er maar in, dan blijven de straten schoon'.
Daarna zei hij dat we 5 cedi moesten betalen.
Nou echt werkelijk belachelijk, hahha, dus we hebben ons zakje er maar uitgehaald.
Sommigen zullen het gierig noemen, maar dit is wel heel makkelijk geld verdienen.. ;)

• 25 December 2017 - 12:24

Immy:

Lieve Danielle, hier even een berichtje op kerstochtend. We tellen mee af en je vader doet dat al heel lang! Wat heerlijk dat je bijna thuis komt. We hebben op school en in de kerk prachtige kerstfeesten gevierd. Na drukke dagen met veel boodschappen halen en bedenken van wat en hoe wanneer is het dan toch kerst! Als het moet kan de hele straat mee-eten, mijn remblokje is altijd zoek dit soort tijden. Hier geen sneeuw maar wel wind en regen. Gisteren hebben we een lange wandeling gemaakt de Delleboersterheide een wandeltocht in de buurt van Jubbega/Oldeberkoop en Nijeholtpade, zeer aan te bevelen.
    Hoe vieren jullie daar kerst, is er ook kerstsfeer? of liggen jullie nu even aan het strand? Binne zijn zus uit Australië gaan altijd op het strand bbq en. Vanavond komen de kinderen thuis en nu maak ik een kerstdiner voor twee klaar, lees groentesoep met sla en aardappelen en vlees, waarvan ik de helft van de ingekocht "spullen" niet gebruik, zo gaat dat. nog heel veel plezier en tot ziens, goede reis en een behouden thuiskomst, liefs xxx, Immy