Maternity Ward --> Keizersneden en bevallingen - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Daniëlle Bax - WaarBenJij.nu Maternity Ward --> Keizersneden en bevallingen - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Daniëlle Bax - WaarBenJij.nu

Maternity Ward --> Keizersneden en bevallingen

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

01 December 2017 | Ghana, Sunyani

Deze week liep ik stage op de Maternity Ward (kraamafdeling) en daar heb ik weer vanalles beleefd

Zaterdag 18 november 2017
Yes, zaterdag, dat betekent dus uitslapen --> tot 06:45 uur.
Het was een rustige dag, alhoewel.. de kinderen waren wel heel erg druk.
’s Middags gingen de kinderen suikerriet hakken en natuurlijk moesten wij dat ook proeven. Je kauwt erop, totdat het sap eruit is en spuugt het weer uit.
Het smaakt gewoon naar suikerwater.

Zondag 19 november 2017
Vanochtend vertrokken we weer vroeg naar de kerk.
Eenmaal aangekomen was het heel rustig en er stonden verder geen auto’s.
Bleek het dat de kerk was afgelast... ja, omdat er een andere dienst ergens anders was. Wij konden dus weer terug naar huis.
Janet en ik gingen even een stukje lopen, onderweg wat brood en ander spul bij winkeltjes gehaald.

Maandag 20 november 2017
Een nieuwe week, een nieuwe afdeling: Maternity Ward.
Ik was best zenuwachtig, want ik weet nog niet zoveel over deze afdeling.
Aangekomen werd ik eerst een beetje genegeerd en ze zeiden dat ik maar moest gaan zitten, wachten op de rest.
Daar zat ik dan een hele tijd te wachten, met de rest.
Toen er iemand opstond ben ik er maar meteen achteraan gegaan, kijken of ik ook wat kon doen. Gelukkig kon dat wel.
Het grootste gedeelte van de dag zitten de verpleegkundigen hier, wat ik echt niet gewend ben. Liever doe ik dan wat dingen, dan gaat de dag ook sneller om!

Dinsdag 21 november 2017
Ik kwam binnen op de afdeling en meteen zei een collega: ‘vandaag ga je jouw eerste baby halen!’ Uh, oké, leuk ontvangst!
Het blijkt dat dinsdag en donderdag ‘Theatre day’ is, de operatiedag.
Vandaag stond er een keizersnee op het programma.
Eerst moest ik mezelf omkleden in een veel te groot pak, andere crocs aan en een zakdoek om mijn hoofd, om de operatiezaal op te kunnen.
Eenmaal binnen lag de zwangere vrouw al op de operatietafel en de chirurgen waren buik en bovenbenen aan het desinfecteren.
Ik zal alle details hier maar achterwege laten, maar het was superinteressant om te zien. En nee, ik ben niet flauwgevallen.
Erg bijzonder om dit mee te mogen maken!
Daarna zei een chirurg dat in de andere zaal ook een operatie was, waar ik wel bij kon kijken. Deze operatie was een borstoperatie.
Tijdens de operatie maakten de chirurgen grappen over Nederland en over mij.. kan gewoon.

Woensdag 22 november 2017
Het was vandaag gelukkig een leuke dag, waarbij ik niet steeds op een stoel hoefde te zitten. Het contact met de collega’s gaat ook steeds beter nu.
Ik heb zelfs een modeshow gedaan. Eén collega had allemaal Afrikaanse hoedjes mee (echt foeilelijk) en iedereen ging dat passen. Nou, dat doen wij dus onder werktijd.
Je merkt hier echt dat de dokter bovenaan staat.
’s Ochtends ging ik met de dokter en geneeskunde studenten mee, omdat hij uitleg gaf over de verschillende patiënten en de reden van opname.
Wanneer de dokter klaar is bij een patiënt, moet hij desinfectans hebben, maar hij raakt dit flesje echt niet zelf aan. Eén van de verpleegkundigen of studenten pakt het flesje en geeft de arts wat desinfectans.
Op een gegeven moment liet de arts zijn pen vallen en hij bleef gewoon staan, één van de studenten pakte deze op en maakte hem voor hem schoon.
’s Middags was het wel wat rustig, van de 16 bedden, waren er maar 4 bezet.
Ondertussen waren we wel met 10 verpleegkundigen.. hoezo luxe :)
Gelukkig kwamen er aan het eind van de middag nog wat opnames, zodat ik iets te doen had.

Donderdag 23 november 2017
Een drukke dag vandaag! De hele afdeling lag vol.
Ik ging weer mee met een keizersnee en dit keer hielp ik mee om de baby schoon te maken. Hierna werd de baby in mijn armen gedrukt.
Uh, ik moet wel wat hulp hebben hoor! Dit heb ik nog nooit gedaan!
Gelukkig hielp de collega toen wel en vertelde wat er moest gebeuren.
Ik nam de baby mee naar de afdeling, waar ze werd gewogen en gemeten.
Daarna mocht ik haar de luier en de kleertjes aandoen, heel erg leuk om te doen.
’s Middags zei de hoofdzuster dat ik een harde werker was.
Ik dacht: ‘kom dan maar eens ik Nederland!’
Maar natuurlijk wel een leuk compliment ;)

Vrijdag 24 november 2017
Vandaag weer tijd voor huiswerk, dus met school bezig geweest.
Na het middageten ben ik in slaap gevallen totdat de kinderen rond half 4 weer terugkwamen van school.
Ik heb hun eerst weer geholpen met het huiswerk, daarna was er nog tijd om te spelen.
Gistermiddag hebben we trouwens nog cadeautjes gehaald voor Sinterklaas. We kwamen bij een hele leuke souvenirshop, meteen nog wat voor mijzelf meegenomen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Actief sinds 27 Mei 2017
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 13930

Voorgaande reizen:

09 September 2017 - 29 December 2017

Stage in Ghana

Landen bezocht: